Cursus Kunstgeschiedenis

De Kunstacademie Niel mocht in januari 2024 Wouter Hessels  ontvangen als gastdocent voor onze cursus Kunstgeschiedenis 2024 onder het thema FILM EN KUNST.

De Kunstacademie Niel geeft Wouter Hessels opnieuw het podium als gastdocent voor onze cursus Kunstgeschiedenis / Kunstinitiatie 2025.   

Door het succes van de vorige lessenreeks in januari 2024 en gezien Wouter Hessels nog lang niet uitgepraat was over ‘de Zevende Kunst’,  geeft de KAN graag voor de tweede keer het woord aan deze begeesterende verteller, om bij wijze van vervolg, het thema van de  Filmkunst verder te belichten.

Deze cursus omvat 4 geïllustreerde lessen op onderstaande data , telkens van 19u30 – 22u.

  • Ma 6/1/2025 Focus op het Italiaans neorealisme
  • Ma 13/1/2025 Focus op de Franse Nouvelle Vague
  • Ma 20/1/2025 Focus op de Belgische Film
  • Ma 27/1/2025 Focus op de Deense film

Deze cursus is gratis voor onze ingeschreven volwassen studenten (inbegrepen in het inschrijvingsgeld).  

Andere geïnteresseerden kunnen eveneens inschrijven mits storting van 40€ op rekeningnummer BE72 0682 1194 3916 van de KAN vzw, met in de mededeling je naam en ‘kunstgeschiedenis’.

Om organisatorische redenen is inschrijven in beide gevallen noodzakelijk, zowel voor cursisten als niet-cursisten! Stuur een kort bericht via mail aan kunstacademieniel@gmail.com of via onderstaand contactformulier om je deelname te melden.  

Het aantal deelnemers is beperkt tot MAX 30 personen

Vier Geïllustreerde Lessen

Filmgeschiedenis / De Zevende Kunst

in KAN – januari 2025

door Wouter Hessels (RITCS-INSAS)22

 

Maandag 6/1/2025 om 19u30

Focus op het Italiaans neorealisme

Op het einde van de Tweede Wereldoorlog en bij de neergang van het Italiaans fascisme ontwikkelde zich in Italië het neorealisme waarbij filmmakers zoals Luchino Visconti, Vittorio De Sica en Roberto Rossellini ingingen op de problematische politieke en sociale werkelijkheid (armoede, werkloosheid, hongersnood, criminaliteit,…) in Italië. In films zoals “Ossessione” (1943), “Roma, città aperta” (1945), “La terra trema” (1948) en “Ladri di Biciclette” (1948) tonen de Italiaanse neorealisten de uitbuiting en ook het verzet van gewone mensen. Dit neorealisme zette zich af tegen het fascisme, de Italiaanse spektakeltraditie, de escapistische komedies en de propagandafilms die in de jaren dertig en veertig gerealiseerd werden. Het Italiaans neorealisme had een grote impact op de verdere Italiaanse en ook internationale filmgeschiedenis.

Maandag 13/1/2025 om 19u30

Focus op de Franse Nouvelle Vague

 

 

Eind jaren vijftig, begin jaren zestig ontstond een nieuwe stroming in de Franse cinema, La Nouvelle Vague met getalenteerde regisseurs als Agnès Varda, Louis Malle, Jean-Luc Godard en François Truffaut en met acteurs en actrices zoals Brigitte Bardot, Jeanne Moreau, Jean-Paul Belmondo en vele anderen. De Nouvelle Vague met films zoals “La Pointe Courte” (1954), “Et Dieu… créa la femme” (1956), “Ascenseur pour l’échafaud” (1958), “Les 400 Coups” (1959) en “À bout de souffle” (1960) is tot op heden één van de meest invloedrijke stromingen ooit in de wereldfilmgeschiedenis. Met invloed tot in Brazilië en de Cinema Novo.

Maandag 20/1/2025 om 19u30

Focus op de Belgische Film

 

Hoewel de Belgische filmproductie nooit zo sterk ontwikkeld is als de Franse of de Italiaanse, heeft de Belgische filmgeschiedenis toch een aantal bijzondere films voortgebracht. Ik denk hier aan de Vlaamse film noir, “Meeuwen sterven in de haven” (1955) van Roland Verhavert & Ivo Michiels & Rik Kuypers met de Vlaamse Marlon Brando, Julien Schoenaerts. Er is ook de magisch-realistische film “De Man die zijn haar kort liet knippen” (1965) van André Delvaux en The Greatest Film of All-Time, “Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles” (1975) van Chantal Akerman.

Maandag 27/1/2025 om 19u30

Focus op de Deense film

 

 

 

De Deense audiovisuele sector scheert hoge toppen met series als “The Killing”, “Borgen”, “Follow The Money”,…. Ook in de filmkunst zijn er de controversiële films van enfant terrible Lars von Trier (“The Idiots”, “Dogville”, “Melancholia”) en Tomas Vinterberg (“Festen”, “Jagten”, “Druk”). De Deense cinema heeft een boeiende geschiedenis die teruggaat op een fascinerende pioniersperiode in het begin van de twintigste eeuw waar alle taboes zomaar open en bloot getoond konden worden. Taboes rond seksualiteit, geweld, dood en druggebruik. De Deense filmkunst heeft een geschiedenis en actualiteit die altijd open en provocerend geweest is en in die zin was en is de Deense cinema het tegendeel van het brave, klassieke Hollywood.

Wouter Hessels

Wouter Hessels studeerde Romaanse taal- en letterkunde, filosofie en audiovisuele en dramatische kunsten in Antwerpen en Brussel. Sinds 1995 doceert hij film- en mediageschiedenis aan het Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound (RITCS), het Atelier Film van het KASKA-dko en filmanalyse en Belgische film aan het Institut National des Arts du Spectacle (INSAS). Tijdens het academiejaar 2024-2025 is hij gastprofessor aan de Civica Scuola di Cinema Luchino Visconti in Milaan en aan de Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne. Hij werkt ook als filmprogrammator and filmcurator voor o.a. Het Kasteel van Gaasbeek, Cinematek, The House of European History, Cinema Ritcs). Wouter schrijft en geeft lezingen over kunst, film, onderwijs, media, politiek en psychoanalyse.  Hij schrijft en performt poëzie en cabaret in het Nederlands, Frans, Engels en Italiaans. Hij is bestuurslid van de Belgisch-Nederlandse Stichting Psychoanalyse en Cultuur en ook participant van de Belgische School voor Psychoanalyse. Zijn levensleuze : ‘Leve het leven, de vriendschap, de liefde en alle kunsten’.