Cursus Kunstgeschiedenis FILM EN KUNST
De Kunstacademie Niel heeft de grote eer Wouter Hessels te mogen ontvangen als gastdocent voor onze cursus Kunstgeschiedenis 2024 onder het thema FILM EN KUNST.
Deze cursus omvat 3 sessies op onderstaande data , telkens van 19u30 – 21u30.
- Ma 8/1/2024 Film en Beeldende Kunsten
- Ma 15/1/2024 Film en Muziek
- Ma 5/2/2024 Film en Literatuur
Deze cursus is gratis voor onze ingeschreven volwassen studenten (inbegrepen in het inschrijvingsgeld). Zij worden wel gevraagd via mail of onderstaand contactformulier hun deelname te melden.
Andere geïnteresseerden kunnen eveneens inschrijven mits storting van 30€ op rekeningnummer BE72-0682-1194-3916 van de KAN vzw, mededeling: naam – kunstgeschiedenis
Het aantal deelnemers is beperkt tot MAX 30 personen.
FILM EN KUNST
Wouter HESSELS
- Ma 8/1/2024 Film en Beeldende Kunsten
De filmkunst wordt ook wel de zevende kunst genoemd. Film is beïnvloed geworden door vele, andere kunstvormen. Zo zijn heel wat films geïnspireerd door de beeldende kunsten. We bekijken filmfragmenten waar kunstzinnige tableaux vivants of bewegende schilderijen als het ware de filmische vertelling maken (bv. “Sunrise” (1927) van F.W.Murnau). Sommige filmmakers zijn of waren ook schilders en dat is zichtbaar in hun films (bv. Peter Greenaway en “The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover”).
- Ma 15/1/2024 Film en Muziek
Ook al waren de eerste korte films stille films. Toch wilde men vanaf de eerste vertoningen live muziek brengen bij de stille of stomme filmbeelden. Klassieke componisten zoals Camille Saint-Saëns componeerden filmscores. Eén van de eerste filmcomponisten was Max Steiner (“King Kong”, “Casablanca”). We bekijken en beluisteren filmfragmenten met sterke muzikale insteek (bv. Jazz van Miles Davis in “Ascenseur pour l’échafaud” of klassieke, symfonische muziek van Gustav Mahler in “Death in Venice”).
- Ma 5/2/2024 Film en Literatuur
Al in de beginjaren van de filmkunst zullen filmmakers romans en theaterstukken verfilmen. De Fransen en Italianen zijn in het begin van de 20° eeuw de pioniers van deze literaire en theatrale Film d’Art. Alfred Hitchcock verfilmde vooral kleinere misdaadverhalen. Orson Welles en Luchino Visconti gingen de krachtmeting aan met de Grote Literatuur, Shakespeare en Kafka enerzijds en Mann, Dostoïevski, Camus anderzijds. We bekijken onder meer hoe een crime novel als “The Postman Always Rings Twice” een heel andere verfilming krijgt in het neorealisme (“Ossessione”) dan in het klassieke Hollywood.
WOUTER HESSELS KORTE BIO
Wouter Hessels studeerde Romaanse taal- en letterkunde, filosofie en audiovisuele en dramatische kunsten in Antwerpen en Brussel. Sinds 1995 is hij docent en onderzoeker in filmgeschiedenis aan het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) in Brussel. Hij is ook filmcurator voor het Kasteel van Gaasbeek.
Aan het Franstalige INSAS (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des techniques de diffusion) in Brussel doceert hij ‘analyse de films’. Hij doceerde o.a. in Parijs, Londen, Rome, Berlijn, Bologna, Istanbul, Rio de Janeiro en Kaapstad. Hij geeft regelmatig meertalige inleidingen en lezingen in
CINEMATEK (Koninklijk Belgisch Filmarchief).
Wouter schrijft en performt cabareteske speeches en poëzie in het Nederlands, Frans, Engels en Italiaans. Zijn leuze : ‘Leve het leven, de liefde en alle kunsten’.